In 2021 kregen wij de opdracht van de Gemeente Vlissingen voor het civiel technisch ontwerp van de Coosje Buskenstraat. Met als uitgangspunt het stedenbouwkundig ontwerp dat was ontworpen door de gemeente zelf.
Eigenwijs als Juust is keken wij net iets verder. Door de disciplines stedenbouw en mobiliteit binnen Juust te betrekken kwamen wij tot de conclusie dat het ontwerp het beste tot uiting kwam met her en der wat aanpassingen.
Gelukkig stond Gemeente Vlissingen open voor dit ongevraagde advies. Zo ontstond er tijdens sessies met de Gemeente Vlissingen een optimaal ontwerp binnen de kaders. Door deze manier van samenwerken verschoven de rollen van opdrachtgever en opdrachtnemer naar projectteam. En dat werkt net even fijner.
Het belangrijkste aandachtspunt van dit ontwerp is de ligging aan de boulevard. Meerdere keren per jaar kans is op heftige golfslag door springtij en storm. De kans op grote hoeveelheden water die afgevoerd moet worden is dan groot. Door de ligging van de straat werd er gekozen voor een interstedelijk oplossing.
In het bestaande ontwerp was al rekening gehouden om het water op een goede manier snel naar beneden te krijgen. Er is gekozen voor hoge banden met doorlaten waardoor het naar beneden kan meanderen. Alleen was er nog geen oplossing voor het afvoeren van deze grote hoeveelheden water. Zo kwamen de collega's van civiele techniek op idee van de superkolk. Deze is al eerder succesvol toegepast in Zwolle en kan deze hoeveelheden prima aan. Daarbij ziet het er ook nog eens prachtig uit.
Na het opnieuw engineeren van de bandenlijnen, het veranderen van de rijrichting en het verwerken van de superkolk kwamen we op het definitieve ontwerp.
In het ontwerp is ook een stukje verleden van de locatie verwerkt door de ontwerper van gemeente. De contouren van de voormalige Westbeer zijn door randen van cortenstaal in de straat verwerkt. Dit zorgt voor een opvallend lijnenspel.
Nog een leuk weetje: 1 van de leden van de schoonfamilie van collega Martin is in deze straat geboren. De reden dat hij aan dit project wilde werken.
Dit project mede mogelijk gemaakt door subsidie van Interreg 2 Seas Deux Mers Zeeen als pilot. Wat veel kansen gaf maar ook zorgde voor een behoorlijke tijdsdruk.
Verantwoordelijk(en) voor dit project: Team Civiele Techniek
Opgeleverde producten: voorlopig civiel technisch ontwerp, definitief civiel technisch ontwerp, ontwerp detailering bandenlijnen, civiel technisch bestek, 3D impressies, budget- en bestekraming.